19 mai Principiul calităţii în medicină

În timpul anilor de practică în domeniul stomatologiei şi implantologiei, am întâlnit foarte multe tipuri de pacienţi, din toate categoriile sociale, foarte educaţi şi mai puţin educaţi, pacienţi cu viziuni foarte diferite asupra tratamentelor pe care le considerau ei necesare.

Ceea ce nu am întâlnit însă prea des este pacientul interesat şi curios despre materialele cu care urmează să i se lucreze. Este uimitor ce puţini pacienţi sunt interesaţi de calitatea materialelor, de provenienţa lor, de urmarea tratamentelor, de rezistenţa în timp a materialelor şi de fapt de rezistenţa în timp a lucrărilor.

Nu pot să nu accept într-o conversaţie cu pacientul faptul că preţul reprezintă un aspect foarte important în stabilirea unui plan de tratament şi în acceptarea lui de către pacient. Dar ceea ce aş vrea să lămuresc în aceste rânduri este că preţul nu ar trebui să fie factorul principal de decizie în stabilirea modalităţii de tratament.

Pacienţii care caută o soluție pentru problemele lor ar trebui să întrebe doctorul, pe lângă costuri, şi de o multitudine de întrebări despre:

  • Materialele cu care urmează să li se lucreze și durabilitatea lor în timp;
  • Procedurile chirurgicale la care urmează să fie supuşi, cât şi consecinţele acestora.

Există la această oră pe piaţa medicală mii de producători de materiale dentare, de la cele mai ieftine la cele mai scumpe, de la cele de calitate extrem de slabă la cele de calitate foarte bună, ce au la bază studii clinice, cercetări documentate ştiinţific care le atestă calitatea şi credibilitatea. Orice produs de calitate recunoscut în toată lumea, fie că este un dispozitiv medical, medicament sau bun de larg consum, are un preţ în concordanţă cu gradul de calitate pe care îl are şi cu notorietatea producătorului în domeniul respectiv. În domeniul medical un produs de calitate este unul care are studii clinice îndelungate şi care asigură reuşita, bineînţeles împreună cu priceperea doctorului.

Pe lângă aceste produse originale există sute de copii ale acestuia care nu au performanţele produsului original şi, bineînţeles că este mult mai ieftin, dar care în aparenţă arată la fel. Pacienţii care găsesc astfel de diferenţe de preţuri la aceleaşi servicii medicale ar trebui să se întrebe ce provenienţă au materialele folosite şi, de asemenea, care este experiența doctorului, gradul lui de pregătire şi formare în specialitatea respectivă.

Într-o relaţie corectă doctor-pacient, medicul trebuie să-i ofere pacientului toate informaţiile necesare înţelegerii de către pacient a tuturor aspectelor pe care le implică actul medical care urmează a fi aplicat. Aceste informaţii constau în explicarea cu lux de amănunte pacientului a procedurilor ce urmează să fie folosite, a materialelor utilizate şi a etapelor de tratament şi a costurilor tratamentului. Pacientul trebuie să ceară lămuriri şi să le înţeleagă şi doar atunci să accepte tratamentul sau nu.

Într-o situaţie normală costurile unui tratament trebuie să reflecte calitatea materialelor folosite, tehnologia avansată din dotarea cabinetului şi competențele doctorului, care sunt consecinţa unei permanente instruiri şi a unei menţineri „up to date” . Diferenţele foarte mari de preţ la manevre similare ar trebui să pună pacienţii pe gânduri şi să fie mai atenţi cu deciziile în legătură cu sănătatea lor, informându-se mai amănunţit şi eventual solicitarea unei a doua păreri din partea altui doctor.

Implanturile sunt dispozitive medicale care au o rată de succes de peste 98% în condiţiile respectării mai multor factori în timpul tratamentului. Unul dintre aceştia este calitatea implantului şi posibilităţile pe care ţi le oferă sistemul de implanturi. De asemenea, experienţa doctorului şi nivelul de instruire sunt esenţiale.

Majoritatea eşecurilor în implantologia orală au la bază calitatea slabă a implanturilor şi lipsa experienţei medicului. Această asociere, implant de calitate inferioară – medic neexperimentat, duce de obicei la nereuşite majore pe termen lung cu posibilităţi reduse de remediere.

Un cost ridicat nu indică întotdeauna calitate garantată, dar un cost mic denotă întotdeauna utilizarea unor materiale de calitate inferioară, ieftine şi cu siguranţă prestaţia unui doctor fără pacienţi care va trebui să-şi construiască experiența practicând preţuri mici şi atrăgând pacienţii interesaţi doar de costuri.

Toate aceste aspecte ar trebui cunoscute de pacienţi, pentru a-şi putea lua deciziile, în totală cunoştinţă de cauză. Sănătatea este starea de bine care trebuie păstrată şi de aceea alegerea modalităţilor de tratament trebuie făcută după o informare amănunţită asupra subiectului.

pqb
irinel@pqb.ro
Nu există comentarii

Lasă un comentariu