Cu dedicare pentru un zambet perfect
Sunteți profund implicată în domeniul stomatologiei, atât ca medic, cât și prin activitatea dumneavoastră academică. Sub ce principii ați înființat clinica și ce aduce aceasta nou, din prisma specializărilor și tehnologiilor medicale?
Întrebarea aceasta mă face să îmi amintesc de o pacientă de-a mea, notar, o femeie foarte inteligentă care într-o zi, în timp ce o tratam, m-a întrebat: „Doamna doctor, de câți ani are nevoie un medic pentru a deveni un medic bun?”. Este o întrebare bună la care i-am răspuns uitându-mă retrospectiv la cariera mea. Un medic devine bun nu doar în timp, ci și cu ajutorul mentorilor lui și cu foarte multă tenacitate. În profesia mea sunt importante răbdarea, dorința de a deveni, talentul, manualitatea, implicarea, empatia, sacrificiul. Lucrez de 15 ani la Facultatea de Medicină Dentară, Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București. Să predai la Universitate este o provocare permanentă de a deveni mai bun, de a te face înțeles de studenți și de a evolua în meserie, într-o meserie în care „update-ul” este esențial pentru progres. Și pentru această actualizare este nevoie de extrem de multă implicare din partea mea și de multe ori din partea familiei. Până să deschid această clinică, am investit în mine ani de zile de formare în stomatologia clasică și apoi în chirurgie. Nu existau congrese sau cursuri de specialitate în țară la care să nu merg, ulterior ducându-mă la congrese și stagii de chirurgie în străinătate. Am ales ca țară de perfecționare Germania, profitând de cunoștințele solide de limbă. Am fost la zeci de manifestări medicale și cursuri de formare în implantologia orală și estetica dentară. Mi-am făcut relații și prietenii internaționale care m-au ajutat să evoluez. Am fost săptămâni întregi în clinici private, asistând și ajutând, învățând toate aspectele cuprinse în funcționarea unei clinici, de la logistică și până la manevre chirurgicale. Am înființat clinica ghidată de dorința de a oferi servicii cu adevărat medicale. Intenția mea a fost să îmi creez mie și colegilor mei un loc de muncă profesionist, plăcut, și în același timp, superdotat. Nu sunt un manager sau un investitor care urmărește câștigul, ci sunt un doctor care tratează pacienții profesionist într-un loc frumos. M-a încurajat să avansez de la cabinetul anterior la această clinică apariția în București a multor clinici frumoase, bine plasate, dar care ofereau, din păcate, servicii medicale slabe. A fost un moment în cariera mea în care am simțit că trebuie să fac acest pas pentru creșterea mea profesională, a prestigiului și a pacienților care de foarte multe ori aleg să se trateze într-un loc doar pentru că acolo e frumos sau e aproape. Așa că am creat un loc frumos, mai aproape de pacienții mei, care erau în majoritate în zona de nord, un spațiu în a cărui amenajare și dotare am investit mult, axându-mă asupra a tot ce există nou în domeniul nostru ca aparatură și instrumente. Pacienților le place și atunci când primesc laude mă simt fericită, pentru că acest loc este pentru mine ca un al treilea copil (am doi), pe care mi l-am dorit de mult. Mulți îmi spun că se vede ce mult am investit în clinică, dar puțini știu cât suflet și energie am dăruit în acest proiect care trebuie să fie unul eminamente medical și apoi financiar. Este un loc în care în primul rând sunt medic și apoi manager.
Sunteți printre puținii medici care au ales să profeseze, cât și să se implice personal în administrarea propriei clinici, nedelegând această sarcină vreunui manager. Sub ce criterii v-ați format echipa de medici și, totodată, cum reușiți să echilibrați cele două activități?
Deocamdată mă ocup și de partea managerială pentru că suntem o echipă mică. Nu am vrut niciodată să am mulți colaboratori. Principiul meu este să fim puțini și foarte buni în ceea ce facem. Este greu – dacă nu aproape imposibil – să menții un standard de calitate atunci când ai un personal numeros. Greșelile încep să apară și pierzi controlul. Eu am preferat să merg cu o echipă mică de doctori, pasionați de meserie și foarte implicați, care să considere că vin la clinică exact ca la cabinetul lor, să se comporte cu dotările ca și cum ar fi ale lor, să pună suflet în ceea ce fac și să facă profesie de calitate, nu doar pentru câștig. Mi-a luat mult să selectez echipa și s-o formez, dar îmi place să cred că vom îmbătrâni împreună și ne vom impune ca o echipă de medici serioși care fac BINE. Este greu pentru mine să echilibrez cele două capete, de medic și de manager, dar reușesc cu ajutorul fetelor de la front desk și assistant manager care cunosc problemele clinicii și încearcă să mă ajute în rezolvarea lor. Este o regulă pentru mine ca atunci când am pacienți să nu mă perturbe altceva și acesta e și motivul pentru care uneori rămân în urmă cu probleme organizatorice pe care le amân pe ziua următoare. De multe ori plec foarte târziu din clinică și acasă mă așteaptă două fete, deci mai iau niște guri de aer rece pe drum și mă încarc cu energie pentru ele. Nu este ușor, dar îmi place mult ceea ce fac și acest lucru nu mă obosește, ci mă motivează. Am devenit mult mai organizată, mai pragmatică și mai selectivă cu activitățile în care mă implic și chiar cu persoanele cu care interacționez.
Ce inovații a preluat clinica dumneavoastră în domeniul implantologiei?
În domeniul implantologiei nu numai clinica a preluat inovații, primordială fiind formarea ca specialist, pentru a le putea dovedi eficiența. Am învățat mult ca să ating un nivel în chirurgia orală și în implantologie și acest lucru se întâmplă în continuare. Nivelul odată atins, din păcare, nu se menține. Trebuie permanent actualizat pentru că lucrurile evoluează în medicină de la an la an și prin participarea la congrese internaționale te poți informa. Am peste 200 de diplome obținute în lume, în special în Germania și Statele Unite ale Americii, la cursuri de chirurgie, protetică, estetică. Ceea ce am înțeles în toți acești ani de practică este că în medicină nu poți atinge performanțe fără a beneficia de aparatură și materiale de top. Nu lucrez decât cu mărci renumite care au la bază studii și în special proba timpului. Nu-mi plac copiile, lucurile ieftine și nu le accept, chiar dacă la prima vedere îți aduc un câștig mai mare. S-a dovedit că în timp ajung să aibă un cost mai mare și urmări chiar grave pentru pacienți. Sunt adepta „brandurilor” în medicină, a materialelor produse în țări cu tradiție, care au demonstrat calitatea în timp.
Iubesc senzaţia pe care o am atunci când îmi ies lucrurile perfect, când pacienţii sunt mulţumiţi şi când eu ştiu că am lucrat cu tot ce e mai bun. Clinica Dr. Vereanu se adresează pacienţilor care înţeleg acest fenomen şi sunt de acord cu el. Pentru asta răspundem. Aparatura din clinică este una care ne ajută să performăm. Toate intervenţiile importante, de chirurgie sau estetică, se fac cu ajutorul microscopului sau cel puţin al lupelor. Practica se îmbunătăţeşte extraordinar atunci când îţi vezi lucrarea mărită, fapt ce aduce ulterior un rezultat mult mai frumos. În chirurgia osoasă ne putem folosi acum de anumite tehnologii – piezo-chirurgie – care reduc mult urmările nefavorabile postoperatorii prin scăderea efectelor secundare. De asemenea, tratamentul unui dinte sub microscop diminuează considerabil apariţia infecţiilor în timp.
Multe persoane tânjesc după a avea un zambet impecabil, însă sunt destul de reticente în privința intervențiilor din sfera stomatologiei estetice, considerând că acestea ar compromite sănătatea dinților (prin slăbirea smalțului, fisuri etc). Cum a evoluat această ramură?
Trăim o perioadă în care estetica a devansat cu mult funcţionalul sau, uneori, normalul. Am senzaţia că uneori a dispărut decenţa, fiind înlocuită cu o dorinţă de afişare şi epatare pe care o resimţim şi noi, dentiştii, nu numai esteticienii sau creatorii de modă. Fără să vrem, am fost şi noi atraşi de folia „lucrului perfect” care de multe ori se confundă cu un fals evident. Consider că nişte dinţii frumoşi sunt cei aflaţi în armonie cu forma feţei, a buzelor, a zambetului. Cât despre culoare, aceasta bineînţeles că trebuie să fie albă, dar uneori nuanţa sclipitoare, cerută de mulţi pacienţi, este o dovadă a falsului. Şi culoarea trebuie aleasă în funcţie de pigmentul feţei, al buzelor şi, nu în ultimul rând, de vârstă. Încerc să sfătuiesc cât pot pacienţii în alegerea culorii, amintindu-le că dinţii trebuie să arate totuşi natural, să aibă o formă frumoasă, să fie atât de albi cât să nu pară falşi.
Recunosc că uneori este greu şi până la urmă am şi bătălii pierdute, în care pacienţii insistă asupra unor dinţi extrem de albi, care nu le vin bine tuturor. Am avut o pacientă foarte simpatică, ce şi-a comparat dinţii cu albul de la iPhone. I-ar fi vrut la fel. Şi era brunetă, cu gingii închise, cu ten măsliniu, ceea ce ar fi fost un şoc. Am convins-o să-i fac foarte albi, dar nu chiar ca telefonul şi rezultatul a fost unul foarte bun. Am obţinut naturaleţe. Este des complimentată pentru dinţii ei „naturali” foarte frumoşi. Asta mi se pare un succes.
Eu, personal, sunt pentru îmbunătăţirile estetice cum sunt retuşurile faciale de tot felul sau protezele pentru augmentare mamară. Nu pot agrea însă lipsa măsurii şi a limitei, operaţii estetice care sunt făcute într-un mod foarte evident, sâni deosebit de falşi, buze extrem de mari, feţe exagerat de ridicate, contrastând cu gâturi foarte creţe şi dinţi extrem de albi şi perfecţi la vârste la care este nepotrivit. Încerc să fac dinţi frumoşi şi albi cât se poate de integraţi în aspectul şi condiţia pacientului. Îmi place naturaleţea pe care încerc s-o redau pacienţilor mei. Aceste proceduri de schimbare a zambetului şi a formelor dinţilor în virtutea unui rezultat cu estetică înaltă presupun de multe ori o preparare a dinţilor mai mare sau mai mică, în funcţie de ce se doreşte ca rezultat. Asemenea manevre nu compromit sănătatea dinţilor atât timp cât sunt executate cu ştiinţă şi nu la întâmplare. Stomatologia este o artă, dar care totuşi funcţionează după nişte reguli şi proceduri standardizate, care, cunoscute şi respectate, duc la un produs final foarte frumos.
De asemenea, pot aceste proceduri estetice să însoţească intervenţiile chirurgicale pentru parodontoză?
Pacienţii diagnosticaţi cu parodontoză nu ar trebui să se gândească în primul rând la estetică, ci ar trebui să li se explice în ce constă boala lor, ce a provocat-o şi ce se poate face. Nu în ultimul rând, aceştia trebuie să afle la ce duce boala lor netratată. Parodontopatiile diagnosticate devreme şi tratate corect pot fi ţinute în frâu şi acestor pacienţi li se pot face tot felul de proceduri chirurgicale şi protetice pentru îmbunătăţirea esteticii. Parodontopatiile severe, cronice, care prezintă mobilităţi mari dentare nu se pot trata decât prin implanturi dentare care pot asigura o estetică bună. Este definitoriu pentru tratament momentul în care trebuie făcute implanturile. Aşteptarea îndelungată duce la pierderea masei osoase cu mobilitate extremă şi face imposibil tratamentul prin implanturi. Este nevoie mai întâi de refacerea suportului osos prin grefe, care complică mult tratamentul şi-i cresc şi costurile. Pacientul cu parodontoză trebuie să se prezinte la doctor o dată la patru luni pentru monitorizări şi tratamente de igienizare care îl vor ajuta să îşi menţină dinţii cât mai mult timp, putând fi, de asemenea, informat asupra alegerii momentului optim de inserare a implanturilor orale.
Clinica Dr. Vereanu s-a concentrat, în conceperea serviciilor medicale, inclusiv pe problemele dentare specifice copiilor. Ce ne puteţi spune despre tratamentele dedicate celor mici?
La noi în clinică dedicăm miercurea copiilor, zi în care alegem o amenajare mult mai prietenoasă, oferind bomboane, jucării şi rulând în toate cabinetele desene animate. Astfel, miercurea avem invitaţi – pentru a se ocupa de copii – doi medici specialişti în pedodonţie, respectiv ortodonţie. Această zi dedicată a devenit o necesitate când, fără să ne dăm seama, am realizat că avem foarte mulţi copii în tratament, fie aduşi de părinţii lor, deja pacienţi ai clinicii, fie colegi de-ai fetelor mele de pe la grădiniţă şi şcoală. Totul a început demult, când am rugat o colegă de la facultate, de la Catedra de Ortodonţie, să vină s-o vadă pe fiica mea cea mare, Ines, căreia i-a recomandat aparat pentru a-i îndrepta dinţii. La fiecare control ne întorceam cu vreo prietenă de-a lui Ines sau cu vreun copil de-al unui pacient. Treptat, copiii s-au înmulţit, fapt ce ne-a bucurat şi ne-a încurajat să le dedicăm ziua de miercuri numai lor.
Astăzi, suntem fericiţi să găsim veselie şi gălăgie în clinică, având ziua de miercuri plină, precum şi două sâmbete numai copii. Avem lecţii de spălat pe dinţi cu copiii şi părinţii, încercăm să facem o prevenţie de calitate şi să fim o mică parte din ceea ce ar trebui să se întâmple mai mult – educaţia medicală a copiilor pentru o viaţă sănătoasă, fără stres cauzat de doctori. Suntem prietenii copiilor, încercăm să nu-i stresăm şi pentru acest lucru le acordăm cât timp au nevoie. Nu ne grăbim, miercurea avem timp. E ziua pentru copii!